Autohuollon ja -korjauksen maailmassa törmää helposti sanoihin, jotka eivät ole jokapäiväisiä kaikille. Vaikka auto olisi tuttu laite arjessa, voivat tekniset termit tuntua vierailta tai vaikeaselkoisilta. Tämän blogin tarkoitus on avata yleisiä autohuollon ja korjauksen termejä selkokielellä – jotta asioiden hoitaminen olisi helpompaa ja ymmärrettävämpää.

1. Määräaikaishuolto

Säännöllinen huolto, joka tehdään esimerkiksi kerran vuodessa tai tietyn kilometrimäärän välein. Tarkoitus on varmistaa, että auto toimii luotettavasti ja turvallisesti.

2. Vikakoodien luku

Toimenpide, jossa auton tietokoneesta luetaan mahdolliset virheilmoitukset. Auttaa paikallistamaan ongelmat ilman osien purkamista.

3. Jakohihna / jakoketju

Moottorin osa, joka pitää moottorin sisäiset osat oikeassa tahdissa. Sen rikkoutuminen voi aiheuttaa vakavia vaurioita, joten sen kuntoa seurataan tarkasti.

4. Jarrupalat ja jarrulevyt

Jarrujärjestelmän kuluvia osia. Jarrupalat painautuvat jarrulevyjä vasten pysäyttääkseen auton. Nämä osat kuluvat käytössä ja vaativat säännöllistä tarkastusta.

5. Öljynvaihto

Moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihto. Öljy pitää moottorin liikkuvat osat liukkaina ja suojaa moottoria kulumiselta.

6. Katsastus

Lakimääräinen tarkastus, jossa arvioidaan ajoneuvon kuntoa, päästöjä ja turvallisuutta. Huolto voi auttaa varmistamaan, että auto läpäisee katsastuksen.

7. Ilmastointihuolto

Huolto, jossa auton ilmastointijärjestelmä puhdistetaan ja täytetään tarvittaessa uudella kylmäaineella. Parantaa ilmanlaatua ja viilennystehoa.

8. Vakaajatangon koiranluut

Alustan pieniä osia, jotka vakauttavat autoa kaarteissa ja epätasaisella tiellä. Kuluvat ajan myötä ja voivat aiheuttaa kolinaa tai epävakautta.

9. Nelipyöräsuuntaus

Toimenpide, jossa auton pyörien kulmat säädetään oikein. Tällä varmistetaan hyvä ajettavuus ja tasainen renkaiden kuluminen.

10. Diagnostiikka

Laajempaa tutkimusta auton järjestelmistä erikoislaitteilla. Auttaa selvittämään monimutkaisempia vikoja tai epäselviä häiriöitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *